24 ápr
2018

A szent három nap zenei megélése

Az egyház legnagyobb ünnepét megelőző három nap mindegyike nagy jelentőséggel bír. Már egész nagyböjtben visszafogottabbak voltak az orgonakíséretek, kevesebb síppal, halkabb hangszínekkel. Az énekek előtt és után csak a legszükségesebb mennyiségű bejátszások voltak hallhatók, a kivonulási művek pedig teljesen kimaradtak. A nagycsütörtöki Gloria után szünetelt az orgonajáték egészen a szombat esti Dicsőségig, ezzel is kiemelve a nagyböjt kicsúcsosodását – már a liturgia zenei kíséretéről is teljesen lemondunk. Ennek egy másik funkciója lehet, hogy szombat este, a feltámadást ünnepelve még nagyobb örömként éljük meg Jézus feltámadását, a teljes csend utáni díszes, ünnepélyes orgonajátékkal. Így a nagyböjt és a szent három nap lényege a zenei kíséretben is tökéletesen megnyilvánul.

Bencze Márk